På 1700-tallet var Domkirkeodden blitt herregårdssete, og de ulike adelsmennene som bodde på Storhamar gård utover i dette århundret fikk bygget både stall og fjøs og treskelåve med kjøring i ruinene etter biskopens gård. Mange av de middelalderske murene ble gjenbrukt i de nye byggene, som også fikk overbygg i treverk. Storhamarlåven ble etter hvert en av landets største driftsbygninger med sine tre fløyer som omkranset et gårdstun fullt av rasmasser fra tidligere tider. Gårdsdriften på Storhamar gård varte helt til andre verdenskrig.
Hedmarksmuseet kjøpte Storhamarlåven i 1945, og i perioden 1947-1960 ble det foretatt en rekke arkeologiske undersøkelser her. Siden den gamle låven var i sterkt forfall og museet trengte en ny museumsbygning til utstillinger, magasiner og nødvendige driftsrom, tok daværende museumsbestyrer Per Martin Tvengsberg kontakt med Sverre Fehn som utviklet et forprosjekt og senere fikk i oppdrag å tegne det nye museumsbygget. Byggearbeidet pågikk i perioden 1969-1973, og Hedmarksmuseet tok bygningen i bruk umiddelbart etter at den var ferdig.
Arbeidet med å bygge om en sterkt forfallen bygningsmasse til et museumsbygg med allsidige bruksformål, ble betraktet som både arkitektonisk og museologisk nybrottsarbeid. Storhamarlåven er blitt karakterisert som et av hovedverkene i norsk arkitektur i etterkrigstiden, og arkitekter og arkitektstudenter fra hele verden valfarter hit for å beundre Fehns verk.
Også som fortidsminne har Storhamarlåven en markant plass i historien. Her finnes bygningsrester fra 1200-tallets middelalderske storhetstid, dansketida med adelskap og den selvstendige bondestanden på 1800-tallet og fram til 1960-åra. I ett og samme bygg er det dermed mulig å trekke lange historiske linjer av nasjonal karakter.
«Vi går ikke inn og ødelegger det ødelagte»
Brokkene av de forskjellige bygningene fra ulike tidsaldere er infiltrert i hverandre og framstår sammen med Fehns tilskudd av betong, stål, glass og limtre som et visuelt kaos. Ved nærmere øyesyn virker derimot hele bygningen som lettere genial; det finnes ikke tvil for noen av de besøkende om hva som er nytt og hva som er gammelt i dette museet. Grensene er skarpe; Fehn ønsket ingen glidende overganger eller å prøve å gjenskape noe som en gang var, for ham var det det additive prinsippetsom gjaldt. «Vi går ikke inn og ødelegger det ødelagte» uttalte Sverre Fehn i et intervju om Storhamarlåven. Med et slikt utsagn signaliserte han at fortiden har en egenverdi som vi må vise respekt for og ivareta.
Betongrampene som skal ta publikum rundt både inne i selve låven og over borggården utenfor, skaper en dynamisk bevegelse rundt i museet, og muliggjør både videre faglige undersøkelser og gir publikum et vidt og godt oversyn over historien uten at ruinene utsettes for fysisk slitasje.
Det er dessuten grunn til å bemerke Fehns bruk av limtrekonstruksjoner, både når det gjelder deres statiske og etstetiske muligheter. På dette feltet var han en pioner.