Hopp til hovedinnhold

Til læreren

Lærerveiledning

Dette undervisningsopplegget om Helse og hygiene de siste 150 år er hovedsakelig delt i tre:

Del 1: Filmer
5 små filmer om helse og hygiene hvor nåtid møter fortid.
Til sammen varer filmene i ca. 20 minutter.
Det er mulig å både se filmene i sin sammenheng, eller å dele opp og se dem hver for seg. Filmene kan vises i fellesskap i klasserommet, hver for seg på en pc eller læringsbrett, eller de kan gis som lekse.

Del 2: Fordypningsartikkel med klassediskusjon
Del to er en artikkel som det ligger lenke til nederst på hjemmesida, og som også kan skrives ut i pdf-format om man ønsker det.
Etter at man har sett filmene og lest artikkelen, er det fint med en klassediskusjon.

Her er noen forslag til spørsmål som kan egne seg:
Nevn 3 grunner til at folka på husmannsplassen gjorde som de gjorde?
•    De var fattige og hadde lite med ressurser.
•    De var uvitende - ingen hadde fortalt dem hva de skulle gjøre.
•    De mente at slik hadde de gjort det i alle år, og det fungerte.

Hva kunne folka på husmannsplassen gjort for å bedre hygienen?
•    Unngått å vaske kroppen og kopper samtidig.
•    Vasket seg oftere.
•    Spist av hvert sitt fat.
•    Vasket klærne oftere.
•    Luftet sengeklærne oftere.

Hans på Stor-Deglum hadde bedre forutsetning for hygiene. Hva var annerledes?

Hva synes dere er største forskjellen på hygienen i forhold til i dag?

Hva synes du ville vært mest uvant/rart med å leve på en husmannsplass i 1865?

Hva mener dere er den viktigste forbedringen som har skjedd i forhold til hygienen de siste 150 år?

Del 3: Museumsbesøk
Klassen besøker museet og får både komme inn på Husmannsplassen og Storgarden for å se hvordan de levde på den tida. Hva var forutsetningene for god hygiene?

Ta kontakt med oss på e-post om du ønsker å avtale et museumsbesøk eller trenger mer informasjon.

Museum24:Portal - 2024.11.2 5
Grunnstilsett-versjon: 2