Lærerveiledning
Dette undervisningsopplegget om Helse og hygiene de siste 150 år er hovedsakelig delt i tre:
Del 1: Filmer
5 små filmer om helse og hygiene hvor nåtid møter fortid.
Til sammen varer filmene i ca. 20 minutter.
Det er mulig å både se filmene i sin sammenheng, eller å dele opp og se dem hver for seg. Filmene kan vises i fellesskap i klasserommet, hver for seg på en pc eller læringsbrett, eller de kan gis som lekse.
Del 2: Fordypningsartikkel med klassediskusjon
Del to er en artikkel som det ligger lenke til nederst på hjemmesida, og som også kan skrives ut i pdf-format om man ønsker det.
Etter at man har sett filmene og lest artikkelen, er det fint med en klassediskusjon.
Her er noen forslag til spørsmål som kan egne seg:
Nevn 3 grunner til at folka på husmannsplassen gjorde som de gjorde?
• De var fattige og hadde lite med ressurser.
• De var uvitende - ingen hadde fortalt dem hva de skulle gjøre.
• De mente at slik hadde de gjort det i alle år, og det fungerte.
Hva kunne folka på husmannsplassen gjort for å bedre hygienen?
• Unngått å vaske kroppen og kopper samtidig.
• Vasket seg oftere.
• Spist av hvert sitt fat.
• Vasket klærne oftere.
• Luftet sengeklærne oftere.
Hans på Stor-Deglum hadde bedre forutsetning for hygiene. Hva var annerledes?
Hva synes dere er største forskjellen på hygienen i forhold til i dag?
Hva synes du ville vært mest uvant/rart med å leve på en husmannsplass i 1865?
Hva mener dere er den viktigste forbedringen som har skjedd i forhold til hygienen de siste 150 år?
Del 3: Museumsbesøk
Klassen besøker museet og får både komme inn på Husmannsplassen og Storgarden for å se hvordan de levde på den tida. Hva var forutsetningene for god hygiene?
Ta kontakt med oss på e-post om du ønsker å avtale et museumsbesøk eller trenger mer informasjon.