Hopp til hovedinnhold

«Det finnes ikke dårlige trær»

På Domkirkeodden har vi dyktige håndverkere som sørger for å utnytte alle ressurser til beste for både publikum og museet. For eksempel kan trær som må fjernes, bli viktige bidrag for korrekt restaurering av museets antikvariske bygninger.

  • Tømrer poserer med tommestokken ved en firkantbjelke som driver og sages opp til plank.
    Geir Ove Andreassen | Anno Domkirkeodden

Museumshåndverker Terje Olsen har tidligere hogd en del furuer som begynte å bli vel store der de vokste nokså tett innpå husene vi har i vårt friluftsmuseum utover Martodden. Skal disse husene ha det best mulig, er det viktig å holde skogen unna slik at luft og lys når inn til dem og sørger for at tak og tømmer tørker opp mellom nedbørsperioder. Ved å fjerne furuene, økte også framkommeligheten for eventuelle brannbiler om de skulle trenge å komme raskt fram.

  • Plankesaga er oransje og stor og har et rett blad som går opp og ned for å gi de riktige sporene på plankene som skal brukes til å restaurere gamle hus på museet.
    1/5
    Båndsaga med såpevann på toppen. Geir Ove Andreassen | Anno Domkirkeodden
  • Tømrer står ved en plankestabel og forklarer hvordan de sagde plank i gamledager.
    2/5
    Terje forteller om stokker han har saget tidligere. Geir Ove Andreassen | Anno Domkirkeodden
  • Tømrer bruker vater inntil tømmerstokk for å sikre at stokken sages til rette planker.
    3/5
    Manuell vatring for å sikre jevntykke planker. Geir Ove Andreassen | Anno Domkirkeodden
  • Tømrer bruker tømmerkrok for å justere tømmerstokken som ligger an til å bli saget opp til plank.
    4/5
    Stokken vendes manuelt. Geir Ove Andreassen | Anno Domkirkeodden
  • Nyskårne planker fraktes ut på et oransje stativ i enden av saga.
    5/5
    Terje børster flis av det nyskårede trevirket for å vurdere skurden. Geir Ove Andreassen | Anno Domkirkeodden

Terje er tidligere skogsarbeider, og nå er han i ferd med å bruke denne kunnskapen til å omskape trærne til trevirke som museet kan gjøre seg nytte av. «Det finnes ikke dårlig treverk, alt kan brukes til noe», sier Terje, der han med kyndig blikk analyserer graden av malming i furustokken og med dreven hånd fører saga gjennom treet. Som museumshåndverker kjenner Olsen restaureringsbehovet til enhver tid og kan bruke dette som utgangspunkt for å bestemme hvilke typer materialer han skal trylle fram fra stokkene. Dessuten har han også kunnskapen som trengs for å avgjøre hvilke typer materialer som skal produseres av hver enkelt stokk

  • Endestykket av en tykk treplanke med årringene som liggende buer.
    Geir Ove Andreassen | Anno Domkirkeodden

Kvaliteten på treverket bedømmes ofte ut fra malmen; kjerneveden i stokken.

I riktig gamle dager, som i middelalderen, var furuene som ble hogd ofte over 200 år gamle, noe som fulgte til at det også som regel var 100% utmalmet. Det er derfor vi fremdeles i dag kan finne hus som står oppført av så gamle stokker, da malminga utgjør en form for naturlig impregnering. Utover på 1600- og 1700-tallet ble det nødvendig å påvirke skogen for å øke utmalminga før trærne skulle hogges. Kronekutting og kvistreduksjon var tiltak som stresset trærne og førte til økt utmalming.

Videre kan Terje fortelle at tettvokste stokker er bra laftetømmer, mens hurtigvokste stokker har mykt treverk som råtner lett. Disse blir derfor heller brukt til «puter» som museet trenger for å kunne avlaste og stabilisere bygg under jekking for utskifting av stokker. Selve kjerneveden blir aldri brukt til planker, da denne alltid sprekker når treverket tørker. Kjerneveden egner seg derfor bedre til reisverk. Bakhona; «skalken» på stokken, blir brukt til ved eller skigard, og så skjæres plankene av veden imellom. Furuene fra Martodden gir flere brede, flotte to-toms og tre-toms planker.

  • En lys treplanke med et par kvister og tydelige merker etter sag.
    Geir Ove Andreassen | Anno Domkirkeodden

Saga som brukes i dag, er ei moderne båndsag.

Normalt sett ville man valgt sirkelsag for å skjære plank, men den typen sag som brukes her, gir en annen type skurd; spor etter sagbladet, som likner mer på slik de gamle oppgangssagene lagde på 1600- og 1700-tallet. Dette er viktig å tenke på når plankene skal brukes til å restaurere flere hundre år gamle hus. Terje er nøye på at skurden skal være riktig, og hvis det trengs, kan han bruke tanga for å vigge (justere) et par sagtenner for å få optimalt resultat.

Arbeidet med å sage plank og andre materialer på denne måten er tidkrevende, og selv om saga er elektrisk, er det mye manuelt arbeid i å justere stokken riktig, utligne forskjellen i tykkelse mellom topp og rot, og drive bladet framover. På toppen av saga står en tank med såpevann, som også er iblandet frostvæske om vinteren. Denne sørger for å holde bladet rent for kvae, slik at det i hvert fall ikke er nødvendig å stoppe saga jevnlig på grunn av dette. Uansett er det raskere å bruke båndsag enn å håndsage plankene, slik det også ble gjort i tidligere tider, og som Terje Olsen også behersker.

Med kortreist treverk og dyktige håndverkere blant de ansatte fortsetter vi på Domkirkeodden det evige arbeidet med å ta vare på bygningsarven fra bygdene rundt oss slik at også generasjoner som kommer etter oss kan se og lære noe om hvordan husene så ut og menneskene levde for flere hundre år siden.

  • En tømmerstokk med tydelige årringer blir saget opp til planker, og det er masse sagflis rundt.
    1/7
    Bakhona skjæres av stokken. Geir Ove Andreassen | Anno Domkirkeodden
  • Tømrer står bøyd over tømmerstokk som ligger an til plankesaging.
    2/7
    Det er viktig med nøyaktighet i arbeidet. Geir Ove Andreassen | Anno Domkirkeodden
  • Tømrer står innbitt og dytter på tømmerstokk som skal sages til plank.
    3/7
    Tjukke furustokker er tunge å løfte. Geir Ove Andreassen | Anno Domkirkeodden
  • Tømrer står ved plankestabel og løfter opp en planke som han sikter langs for å se at den er rett.
    4/7
    Godt utmalmet trevirke er rødlig av farge. Geir Ove Andreassen | Anno Domkirkeodden
  • Tømrer justerer noe på en oransje plankesag.
    5/7
    Terje vigger sagtennene for å få riktig skurd. Geir Ove Andreassen | Anno Domkirkeodden
  • Nærbilde av sagblad med grove tenner som holdes med to tenger for å rettes ut.
    6/7
    Med tang blir sagtennene justert slik at skurden blir mest mulig lik den de gamle oppgangssagene lagde. Geir Ove Andreassen | Anno Domkirkeodden
  • Tømrer starter opp ei stor, oransje sag som brukes til å sage plank.
    7/7
    Saga føres manuelt bortover stokken. Geir Ove Andreassen | Anno Domkirkeodden
Museum24:Portal - 2025.01.07
Grunnstilsett-versjon: 2